Kotihoito-ohjeet

• Suu- ja yleisterveys

Suu on hengitysteiden ohella tärkein infektioportti elimistöön. Valtaosa mikrobeista tulee ihmisen elimistöön suun kautta. Monet tutkimukset ovat osoittaneet että suun alueen infektioilla ja mm. sydän- ja verisuonisairauksilla on yhteys. Ientulehdus eli gingiviitti ja kiinnityskudossairaus eli parodontiitti ovat hoitamattomana yleisimmät uhat yleisterveydelle. Muita yleisiä ongelmia suussa on hampaiden reikiintyminen ja kuluminen sekä kuivan suun aiheuttamat ongelmat.

• Päivittäinen hampaiden hoito

Päivittäinen ja säännöllinen hampaiden hoito on tärkeintä terveen suun ylläpitämisessä. Hyvä kotihoito koostuu hampaiden harjauksesta kahdesti päivässä sekä hammasvälien päivittäisestä puhdistuksesta. Vuosittaiset käynnit hammaslääkärillä ja suuhygienistillä ovat tärkeä osa ylläpitohoitoa.

• Tutkimusten mukaan sähköhammasharja poistaa plakkia tehokkaammin kuin tavallinen hammasharja. Tavallista hammasharjaa käyttäessä muista käyttää pehmeää hammasharjaa.
    • Hampaat tulee harjata kaksi kertaa päivässä fluorihammastahnaa käyttäen. Fluori ehkäisee hampaiden reikiintymistä.
    • Hammasharja ei puhdista hammasvälejä vaan ne tulee puhdistaa erikseen. Suuhygienistisi tai hammaslääkärisi auttaa löytämään sopivan menetelmän. Hammasväliharjat ovat ensisijainen menetelmä bakteerimäärän vähentämiseen hammasväleistä. Joissain tilanteissa suositellaan hammaslankaa tai –tikkua.
    • Liian tiheät happohyökkäykset (napostelu) altistavat hampaat reikiintymiselle. Säännöllinen ruokarytmi (5-6 ateriaa päivässä) on suun terveyden kannalta paras. Ksylitolipurukumia tai -pastilleja on hyvä käyttää aina ruokailujen jälkeen.
  • Implantin hyvä kotihoito

Implantin ympäröivä kudos saattaa tulehtua ilman laadukasta päivittäistä hoitoa. Implantti tulee hoitaa samoin kuin muutkin hampaat, harjaus kaksi kertaa päivässä ja välien puhdistus päivittäin. Suuhygienistisi tai hammaslääkärisi auttaa löytämään sopivat välineet jokaiselle asiakkaalle yksilöllisesti.

• Irtoproteesin hoito

Proteesien säännöllinen päivittäinen puhdistus on tärkeää suun terveyden kannalta. Proteesin pintaan kerääntyy plakkia ja siihen voi muodostua hammaskiveä. Ien proteesin alla voi tulehtua ja puhdistamattoman proteesin alle voi muodostua sieni-infektio.

• Käytä puhdistukseen pehmeää hammas- tai proteesiharjaa sekä proteesien puhdistustahnaa tai nestemäistä saippuaa. Tavallinen hammastahna naarmuttaa proteesia.
    • Harjaa proteesit vedellä täytetyn pesualtaan yläpuolella, jotta se ei mene rikki, vaikka sattuisi putoamaan kädestä.
    • Harjaa proteesi kauttaaltaan huolellisesti ja huuhtele lopuksi puhtaalla vedellä.
    • Säilytä proteesi kuivana yön yli; silloin bakteerit eivät pääse lisääntymään ja limakalvot saavat levätä yön yli.
    • Proteesi on hyvä huuhdella joka aterian jälkeen.
    • Proteesien puhdistukseen on saatavilla erityisiä porepuhdisteita. Noudata tuotteiden käyttöohjeita.